zaterdag 10 februari 2018

De psychologie van de belegger tijdens een beurscorrectie

Een beurscorrectie is een rit die het denken over de eigen beleggingen stelselmatig verandert. Hoe dit precies verloopt, is voor iedereen anders, maar de kans dat het iets gelijkaardigs is aan het voorbeeld hieronder is groot:


-1% Hahaha
-2% Meh
-3% Hmm
-4% Mis ik iets?
-5% Pullback
-6% Gezonde correctie
-7% Koopopportuniteit
-8% Rustig blijven zitten
-9% Dit gaat wel voorbij
-10% We zitten in een correctie
-11% Ik ben een lange termijn belegger
-12% Aandelen komen altijd terug
-13% Niet paniekeren
-14% Wat steunlijntjes trekken op de grafiek
-15% De waarderingen beginnen mooi te worden
-16% Ik wist dat dit ging gebeuren
-17% Dit is de schuld van "X"
-18% Dit doet pijn
-19% Misschien moet ik wat bescherming kopen om verder verliezen op te vangen
-20% Berenmarkt
-21% Ik moest naar mijn gevoel geluisterd hebben
-22% We moeten kopen als het bloed door de straten stroomt
-23% Ik was te vroeg
-24% Is dit de bodem?
-25% Oh, wat doet dit zo'n pijn
-26% Ugggggh
-27% Ik hou het niet langer meer
-28% Ik verkoop alles
-29% Ik koop nooit nog aandelen
-30% Zie je wel dat ik gelijk heb
-31% Ik koop goud
-32% Hoe zouden de zittenblijver zich nu voelen, ze hadden beter zoals ik alles verkocht
-33% Het kan me niet meer schelen, ik heb toch geen aandelen meer
-34% Ik ben blij en opgelucht dat ik geen aandelenbelegger meer ben
-35% Bodem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten